"Mindig biztos voltam benne, hogy a történetek a saját életüket élik,
és hogy a világ legfontosabb dolgai közé tartoznak."
/David Almond/

2010. március 15., hétfő

1.fejezet – „A halál kertje”



Az első fejezetet Queridának ajánlom sok szeretettel!! És várom az építő jellegű kritikákat és a hozzáfűzéseket, véleményeket!:)...







- Szia, apu! – mosolyogtam vissza a számomra oly kedves arcra.
- Hölgyem! – hajolt meg a nyitott kocsiajtóban, mint valami londiner. Szemeit még mindig rajtam tartva betessékelt a kellemes melegbe. Miután becsukta az ajtót, sietve megkerülte a kocsit és bevetődött mellém a vezetőülésre. Bár sosem vártam tőle, hogy felhőtlenül boldog legyen ezen a kétségtelenül szomorú napon, ő mégis próbálta eltűntetni arcáról a szomorúság legkisebb jelét is. - Bocs, ha sokat vártál...
- Nem vészes – előzte meg a magyarázkodásom.
Még szerencse. Nem jutott eszembe jobb fedő sztori, minthogy elaludtam, és cseppet sem fűlött a fogam felesleges hazugságokhoz.
- Ühüm...
Ennél értelmesebb válasz, attól tartok jelenleg nem tellett tőlem. Túlságosan lefoglaltak a néhány perccel ez előtt történtek. Még mindig előttem volt a kép, ahogyan apa vállai - azok a széles és erős vállak, melyek már megannyiszor nyújtottak biztonságos, megnyugtató menedéket, ha padlóra kerültem - a motorháztetőre borulva rázkódnak a visszafojtott sírástól. Nem először éreztem, hogy irigylem tőle azt a pár könnycseppet. A zsebembe nyúltam, a kis műanyag tasak után tapogatózva.
- Tessék – ejtettem az ölébe a kis csomag zsebkendőt. Gyors, fájdalmas pillantást vetett rám, és eltűntette őket a kabátzsebében. Másik kezem a jobb zsebemben kutakodva kitapintotta a kis, gyűrött papír gombócot, és egyből eszembe juttatta a délutáni kis kirándulásomat. Vajon ki tehette oda az üzenetet? És kinek szánta? Ott kellett volna hagynom. De mégsem tehettem. Hiszen most már, hogy tudtam róla, felelőséggel tartoztam a jövőben történtekért. De mit keresett éppen ott? Azt hittem senki sem tud rajtam kívül a sírról. Semmi sem árulkodott róla, csak egyetlen fába vésett sor a jelöletlen nyughely felett. „Ha felkel a nap, nem látjuk a holdat.” Milyen igaz. Lehet mégis nekem szánták az üzenetet? De ki akarna rosszat? Hiszen nincsenek ellenségeim. Leszámítva persze egynéhány ártalmatlan rosszakarót a suliból. De hát ilyenek hol nincsenek? Márpedig az üzenet nem éppen volt kellemes, baráti vacsorameghívásnak tekinthető. - Hogy telt a napod? – kérdezte apa megtörve a gondolatmenetemet, és a hirtelen beállt csendet. - Aludtam, aztán sétáltam egyet Connie-val – válaszoltam, de a torkom, mint minden apró csúsztatásnál, most is összeszorult. Habár nem volt teljesen hazugság, azért bőven távol állt a valóságtól. „Sétáltam egyet Connie-val.” Na, persze! Mintha Connie csak úgy sétálgatna bárkivel is. Ezt még apa sem veszi be. - Aha – nyugtázta apám a beszámolót, és ennyiben ki is merült a beszélgetésünk. Már megszoktam. Mindig így van ez évente egyszer. Az út további részében csendesen ültünk egymás mellett, hallgatva a motor fel-felbúgó hangját. Néztem az elsuhanó fákat, a felettük elterülő végtelen eget, a madarakat, amint lusta szárnycsapásokkal legyezték a paplan szerű, puha felhőket, s az ég velük hullámzott, akár a tenger. Beleborzongtam a lemenő nap látványába. Ez volt a kedvenc napszakom. Sue nénivel sokszor kiültünk a hátsókertbe naplementét nézni. Négy éve is pont így volt ez. Akkor még nem tudtam, hogy az lesz az utolsó közös élményünk. Az ég most pontosan olyan volt, mint akkor délután. Ahogy a nap vöröslő fénye a fák tetejére ömlött, mintha perzselő lángnyelvek nyalogatnák a felhőket, narancsszínűre festve az ég alját, majd rózsaszínűre, ami végül tiszta, tökéletes égszínkékbe váltott. Számomra a naplemente Sue néni volt. Nyugalom, meghitt csend és ibolya illat. Az imádni való Sue néni. Mintha a nagymamám lett volna, vagy sokkal inkább az édesanyám. Sokáig csak ő volt nekem apán kívül, és azt hiszem, én is sokat jelentettem neki. Éreztem, ahogy apa lekanyarodik az út szélére, és hallgattam, amint a motor megnyugtató, halk duruzsolása elhalkul, majd teljesen megszűnik. Hirtelen körbeölelt minket a csend. Kinyitottam időközben lecsukódott pilláimat, s az engem vizslató meleg, barna szemekbe néztem. Félelemmel teli várakozás ült tekintetében. Végtelen szomorúság, vágyakozás és bíztatás. Bár nem voltam benne biztos, hogy nem inkább neki lenne-e szüksége egy kis biztatásra. Bizonytalanul, szinte észrevehetetlenül aprót bólintottam, mire szája sarkában megjelent az ismerős, keserédes mosoly. Egyszerre nyitottuk ki az ajtót és szálltunk ki. Idő közben sötétedni kezdett, és a csípős, hideg, esti levegő másodpercek alatt kiűzte fejemből a tompultság rám telepedő, fullasztó érzését. Csendesen, kézen fogva indultunk el a kis földúton, a sírok felé. Nem szóltunk egy szót sem. Ez amolyan kimondatlan megállapodássá lett az évek során. Míg apám felkészült a "találkozásra", az én fejemben megint az ismerős kérdések kavarogtak. Mit keresett az üzenet Sue néni sírján? És mit keresett bárki is Sue néni sírjánál? Nem értettem. Ahogy közeledtünk az alacsony vaskapu felé, kezdett úrrá lenni rajtam a szokásos izgalom, mint mindig, ha ezen a helyen jártunk. Ez a hely nem olyan volt, mint azok a nagyvárosi temetők a sok hideg márvány fejfával és temérdek műanyag virágkoszorúval. A kapu halkan nyikordult köszöntésképpen, és belépve máris megcsapta orromat a mérhetetlen nyugalom, az öregedő fák és a fagyott föld jóleső, édeskés illata. Jó néhány évtizedes kőtáblák árválkodtak a faluszéli kis telek elhanyagolt növényzete közt. Valamikor, nagyon régen, titkos randevúk színhelyéül szolgált a zegzugos, szertelenül burjánzó kert. Egy-egy csipkebokor alatt kis girbegurba lábakon álló padok bújtak meg. Megvetemedett, szúette deszkáikról az idő már évek óta leette a mázat, de sok helyen még ki lehetett venni az esetlen, eltorzult szívformákba vésett, egymásba fonódó monogramokat. Sue néni egyszer régen mesélte, hogy kislány korában sokat jártak ide a nővérével, amikor már kitavaszodott. Imádták a kertből áradó buja szépséget, naphosszakat bújócskáztak az elvadult rózsabokrok közt. Aztán néhány évvel később egy nő felakasztotta magát a kapuval szemközti fára. Ott temették el a halált hozó lombok alatt. Ezek után az emberek messzire elkerülték a kertet, és Sue néniéket sem engedték többet „ a halál kertjébe” játszani. A kanyargós út végén egy kitaposott kis csapás indult el balra, ami hatalmas csipkebokrok alatt vezetett utunk céljához. Ahogy befordultunk az ösvényre megpillantottuk a már jól ismert kőtáblát, és éreztem, ahogy apám szorítása erősebbé válik a kezemen. Csuklóján éreztem minden egyes szívdobbanását. Lélegzetvételei, akár egy riadt őzikéé. Nem mertem az arcára nézi, de e-nélkül is tudtam, mit látnék. Az elmúlt tizenhat év alatt bőven volt ideje az emlékezetembe vésődni. Apám keze lassan elengedte az enyémet, és ő elindult a sír felé, hogy lerakja a nagy csokor virágot, amiből előtte három szálat odaadott nekem. Fehér rózsa. A kedvenc virága. Túrós csusza, friss tejföllel és a zsírjában ropogósra pirított szalonnával. A kedvenc étele. Vörös és fekete. A kedvenc könyve. Tudom, mert mondták, de semmire sem emlékszem. Négy évesen már nem emlékeztem a hangjára, néhány hónap múlva az arcára sem. Majdnem hat évesen apával fényképalbumot nézegettünk, amikor hirtelen rámutatott az ismerős, fiatal nőre. „Na és ő kicsoda,  kincsem?” A nő barna haja kócos hullámokban ölelte körbe kislányos arcát. Apám átkarolta a derekát, s a gömbölyű vállak felett, áhítatos arccal nézett a kezében tartott alaktalan kis csomagra. Percekig meredten bámultam a képről rám nevető zöldes-barna szemekbe, majd megráztam és szégyenlősen apám mellkasába fúrtam a fejem. Apám azt hitte nem ismertem fel. De nem ez volt a baj. Elfelejtettem a nevét, arra pedig, hogy hangosan is kimondjam, anya, még mindig nem voltam képes. Most is riadtan álltam apám háta mögött, és nem éreztem semmi olyat, ami elvárható lett volna, amikor elolvastam a kőbe vésett szöveget. „Lena Fields, szerető édesanya és feleség. Élt 23 évet.” Apám a sírhoz hajolt, s gyengéd csókot lehelt anyám nevére. Az arcán vékony patakokban csorgó könny visszaverte a felkelő hold első, erőtlen sugarait. Már nem rázkódott. Ezek a könnyek nem dühösek voltak, egészen mélyről jöttek. Az emlékek és az igazi fájdalom könnyei voltak.
Bárcsak az én fájdalmaim is elfolyhattak volna a könnyeimmel! Kicsit több, mint négy éve, hogy utoljára sírtam. Talán akkor sikerült kipréselnem az utolsó cseppeket, bár való igaz, előtte sem sikerült méltó módon elsiratni az édesanyámat. Lehet Sue néni akkor magával vitte a maradék könnyemet, ahogy sok minden mást is. Azóta egyetlen november huszonharmadika sem telt el lelkiismeret-furdalás nélkül. Minden évben kimegyünk az elhagyatott kis temetőbe, lerakom a három szál rózsát a sírra és várok. Várok arra a torok szorító érzésre. Az érzésre, amikor az ember torka liftezni kezd, keze ökölbe szorul, szeme könnybe lábad és arcán megcsillannak az első apró igazgyöngyök. Tombolni akartam, haragudni Istenre, vagy bárki másra, őrjöngeni, mint egy normális, érző emberi lény, és végül odakuporodni apa mellé a sír tövébe, míg az utolsó cseppig ki nem jött az összes... az összes mi? Az összes fájdalom? Félelem? Harag? Talán az fájt a leginkább, hogy nem tudtam mit kellene éreznem. Mert nem éreztem semmit. Csak néztem a nevet és vártam, hogy történjen valami. Valami más. Vártam egy érzésre, ami eltér ettől az idegesítő ürességtől, és bebizonyítja végre, hogy nem vagyok kőszívű, hogy nekem is dobog a mellkasomban valami.
Nem tehettem róla, hogy három éves korom óta nem volt édesanyám. Elfelejtettem, mit jelent, milyen érzés azt mondani valakinek: Anya. Nem hibáztattam érte, hogy nem volt velem, hiszen nem tehetett róla. Nem önként hagyott el. Nem haragudtam és nem volt okom dühöngeni. Az egyetlen dolog, amit tehettem volna, hogy megőrzöm az emlékét. Ám én nem emlékeztem semmire, ami vele kapcsolatos. Ez volt, ami őszinte fájdalommal töltött el, és ami miatt rettenetesen éreztem magam. Apa, ha kiskoromban kérdeztem, mi történt anyával, mindig csak annyit mondott, az angyaloknak is szükségük van utánpótlásra. Sosem értettem, minek nekik utánpótlás, amikor örökké élnek, és különben is nekem nagyobb szükségem van rá itt a földön, mint az édesanyám. Azt hiszem azonban mégis hálás lehetek a sorsnak, hogy apám mindvégig mellettem volt. Attól a fényképes incidenstől kezdve nem nagyon beszéltünk az anyámról. Talán már akkor megértette, nehéz valakiről úgy beszélgetni, hogy nem is ismertük. És bár a szívemben ott volt a helye, üresen állt már évek óta.
Bár szemeim látszólag a sírfeliraton időztek, gondolataim önkéntelenül is újra és újra Sue néni és a rejtélyes levél felé kalandoztak, hiába próbáltam legalább erre a kis időre az anyámra gondolni. Zsebembe mélyesztett markomban ott volt rejtélyes üzenet. „Megtalálunk”. Csak ennyi. Semmi címzett, semmi feladó. Megtalálunk.
Apám kezét éreztem a vállamon, és amikor felnéztem rá, megnyugtató, halvány mosoly jelent meg az arcán. Letettem a három szál rózsát, búcsúzóul végig simítottam a durván kivájt betűkön, majd belekaroltam apámba, fejemet a karjára hajtottam és elindultunk vissza a kocsihoz.
Megtalálunk. Kit? Miért? Valaki rájött volna a titkomra, és most le akar buktatni? Nem ismertem olyasvalakit, akinek ez előnyére válna. Ahogy közeledtünk a kapu felé, úrrá lett rajtam a nyugtalanság. Nem értettem ezt az érzést, hiszen alig bírtam megmaradni az anyám sírja mellett. Mégis otthon érzem magam a kertben. Megnyugtatott a hatalmas fák és bokrok összevisszasága, a hideg föld és a múlt illata. Olyan volt, mint valami elfeledett földi paradicsom. Csak az a fa, szemben a kapuval. Attól rázott ki a hideg minden egyes alkalommal, ha rápillantottam. A nehéz vaskapu most máshogy nyikordult, mintha neki is nehezére esett volna a búcsú. Miután kiléptük rajta, halkan a helyére tettem, és elmosolyodtam, amikor éreztem, a kabátom ujja fennakadt egy-két kiszögellésen. Mintha csak azt akarta volna mondani: „Maradj még!”. Óvatosan lefejtettem a kényes szövetet a marasztaló tüskékről, és már épp a kocsi felé indultam, amikor az agyam leadta az utasítást a szememnek: „Nézz vissza, még nem mehetsz el!” Amikor jobban megnéztem a távozásomban hátráltató kacskaringós nyúlványokat, belém hasított a felismerés: ezt én már láttam valahol! És ha minden igaz, tudom is hol! A gyomrom hirtelen gombostű-fejnyire zsugorodott, és a szívem a torkomban kalimpált. Ha ez tényleg ugyanaz, mint amire gondolok... Futólépésben tettem meg a kocsi és a kapu közti távolságot, és alig vártam, hogy végre hazaérjünk.

12 megjegyzés:

Ingrid írta...

szia
annyira jó volt...nagyon beletudtam élni magam a lány helyébe pedig velem soha nem történt ilyen....nem tudom,olyan magával ragadó volt
várom a következőt :)
puszi

any4444 írta...

Szia!

Most keveredtem a blogodra és meg kell mondjam nagyon tetszik a történeted.:)Különösen az ahogy leírod a dolgokat.:)Nagyon kíváncsivá tettél a folytatását illetően úgyhogy várom a következő részt.:)

Any4444

Névtelen írta...

Sziia!
Csak csatlakozni tudok az előttem szólókhoz :P
Tetszett a leírás, szinte magam előtt láttam a kert minden kis részletét. Fantasztikus!!!!
Az apró rejtélyesség pedig csak fokozza az izgalmakat.
már nagyon várom a folytatást!
Pussz, Paris

Ui: köszi, hogy olvasod a blogom ^^

hullócsillag írta...

Köszönöm mindenkinek:)...nagyon jól esik, hogy máris ennyien olvastok, sosem gondoltam volna, hogy ez ennyire jó érzés lehet:)...Benina kedvesen felhívta rá a figyelmemet, hogy túl összefolyik a szöveg, ezen próbálok majd csiszolgatni, még nem sikerült kitapasztalnom a szerkesztőt :$...és ha beindul a történet lesz több párbeszéd és pörgősebb részek, de valahogyan el kellett kezdjem bevezetni a történetet :)...a következő résszel igyekszem, de lehet csak a hét vége felé leszek készen vele...Puszi Nektek és jó olvasgatást ;)...

Rita07 írta...

Szia!

Na, elolvastam! Szuperül írsz, jó a stílusod!
Kellett ide ez a sok leírás, bár én nem rajongok a leíró részekért, de te ügyesen leírtad! Gratulálok!
Bevallom az elején zavaros volt nekem az egész, mmint sokáig azt hittem, hogy Sue néni sírját látogajták, aztán kiderült, hogy az anyjáét, de Sue néni sírján találta az üzenetet, még régebben. Remélem jól jött le:) Kicsit túl rejtélyes volt ilyen szempontból, de mindenképpen izgalmas!
Ügyes vagy!

Rita07

Ui: Persze, linkcserében benne vagyok:)

hullócsillag írta...

Igen, a másik látogatásra is fény derül majd, de jól értelmezted :)...az volt a célom, hogy melepetés legyen, amikor kiderül, hogy az édesanyja sírjához mennek, de nem az, hogy összezavarjon...remélem inkább az előbbi sikerült :)...

Köszönöm, hogy kiteszel :)
Puszi

Tyna írta...

Drága hullócsillagom!
Hogy jóvátegyem a lógást, úgy döntöttem mindent átfutok még egyszer és lekomizok :)
Ez egy elég szívszaggató fejezet volt számomra. Borzasztó lehet, ha elveszítjük az akit szeretünk és ráadásul nem is emlékszünk rá. Nagyon jól leírtad az érzéseket, szinte én is ugyan azt éreztem, elszorult a torkom is tőle. Hátborzongató volt, de a jó értelemben :)
Ami nekem furcsa volt, hogy a szerelmesek egy temetőbe járnak randizni??? Vagy csak a haláleset lett az?
A másik, hogy valahol azt írtad: "márvány fejfa" szerintem ott inkább sírkő kellene, mivel a fejfa elnevezésben eleve benne van, hogy fából készült :)
Nem kötekedek, csak egy észrevétel :)
Megyek s a következő fejezetre :)
Pusza

hullócsillag írta...

Köszi Tyna :)...már át is írtam a hibát, igazad volt...igen, csak a haláleset után jóval lett temető :)...lehet nem volt egyértelmű...
Puszaa

Mikkamakka írta...

Szia!
Nem akarom ismételni önmagamat, de embertelen, ahogy meg tudod adni a hely/cselekmény hangulatát a leírásaiddal. Nagyon tetszik. :)

Ebben a fejezetben már találtam "kötekednivalót", de csak helyesírási hubákat. Szerintem ezeket mind egybe kéne írni, se szóköz, se kötőjel nem kell bele:
e-nélkül
e-miatt
torok szorító
az óta
olyas valakit
ugyan az
Egybe írandó továbbá a gombostű-fejnyire is, mivel a többszörösen összetett szavakat is csak 6 szótag felett kell kötőjellel írni. :)

Ezeken felül még kiszórnék vagy egy tucatnyi vesszőt a mondatokban, de ezt itt nem részletezem, lehet, hogy egyszer ráérő időmben kimásolom wordbe, korrektúrázom, és elküldöm emilben, de azért erre kicsi az esély, főképpen lustasági okokból... ;)
Üdv!

hullócsillag írta...

Nagyon-nagyon köszi! :)...ez is szuper, hogy így segítesz, már javítom is őket...

b.m.grapes írta...

Nemcsak a környezet leírása, emberek (apu) bemutatása jó, de szuperül átadod az érzéseket is:) Anya halála az egyik legrosszabb dolgo, ami történhet egy emberrel, nemhogy egy gyerekkel. Valóban torokszorító volt.

hullócsillag írta...

Nagyon örülök, hogy olvasol, grapes! Annak pedig még inkább, hogy tetszik is :)...
Kíváncsi leszek a véleményedre, amikor utóléred a történetet. Egyben olvasni mégiscsak más...

A történetről készült meglepetés videó, amit nagyon köszönök Tynámnak!!! :)...

Érdemes végig hallgatni!! Van hozzá felirat! Menj a view subtitles-re!